josefiniafrika

Direktlänk till inlägg 16 februari 2015

Premiärbloggande

Av Josefin Henrysson - 16 februari 2015 10:17

Hej!


Premiärbloggandet nu då :) Jag tänker att en blogg hjälper mig att minnas och så är det ju jättekul att ha något att kunna gå tillbaka till och läsa senare.


Jag går nu min näst sista termin på läkarprogrammet och den här terminen ska jag göra mitt examensarbete. Jag har vetat att jag ska bli läkare sedan jag var tolv år. När jag sedan blev tonåring och började gå på ungdomssamlingarna inne i pingstkyrkan i Borås träffade jag Maria, som idag är en av mina bästa vänner. Vi visste båda att vi skulle bli läkare och vi pratade mycket om både vår tro och om vår gemensamma dröm. Jag minns att under en ungdomssamling, jag kommer till och med ihåg precis vart vi var någonstans, berättade Maria för mig att man under läkarprogrammet skulle göra ett examensarbete och att man fick möjlighet att åka utomlands och göra det ifall man ville. Där och då bestämde jag mig för att det skulle jag göra! Nu tio år senare är Maria färdig läkare och jag är om tre dagar på väg till Uganda.


Redan första dagen på läkarprogrammet träffade jag Elisabeth. Vi bestämde tidigt i utbildningen att vi skulle åka iväg och göra vårt examensarbete tillsammans.  Vi visste att vi ville till Afrika och att det råkade bli just Uganda beror på att vår handledare hade kontakter där. Vi ska båda studera malaria, men vi måste göra varsin undersökning och skriva varsitt eget arbete som har olika frågeställningar. Vi ska bo i en lägenhet i Kasangati, några kilometer ifrån huvudstaden Kampala. Vi åker inte dit för att jobba, vi åker dit för att göra varsin enkätundersökning. Exakt vad jag ska undersöka är inte hemligt på något sätt, men jag väljer att av olika anledningar inte skriva ut det här just nu. Men det kommer verkligen att bli jättespännande!


Det är inte så mycket afrikatema på den här bloggen (förutom de afrikabilder som om man läser webbversionen ser ut som en orange ram), det var mitt försök till en afrikatouch för jag ville verkligen ha med fotot "Herren är min herde" (almerangfotografi.se). Jag tror att det kommer att bli en spännande och lärorik resa, men jag tror också att det många gånger kommer att vara tufft! Därför vill jag ha med mig detta, att Gud är den som leder oavsett vart i världen jag befinner mig. Det är så häftigt hur Gud talar. Igår kände jag att jag skulle läsa dagens datum ur en andaktsbok jag har som jag inte hade kollat i på länge. Där stod det att "När oron är på väg att fylla dina tankar, påminn då dig själv om att jag är din Herde". 


"Herren är min herde" - i Göteborg och i Uganda!


//J

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Josefin Henrysson - 8 april 2015 18:33

Det var vår första dag i Uganda och vi hade tagit oss in till Kampala. Jag skulle köpa bananer av en gatuförsäljare och drog fram mina pengar. Genast kommer ett barn och sträcker fram händerna. Jag har inte hjärta att bara stoppa ner pengarna för mit...

Av Josefin Henrysson - 24 mars 2015 19:41

  Låt oss backa tillbaka sex år i tiden. Jag har tagit studenten och drömt om att bli läkare sedan jag var tolv år. Jag hade VG i engelska, vilket gjorde att jag inte kom in på läkarutbildningen Det hjälpte inte ens att jag gick och gjorde ett prov...

Av Josefin Henrysson - 13 mars 2015 20:18

Länge sen nu igen! Men tiden går och det är fullt upp hela tiden! Förra fredagen var vi på en show med ugandisk musik och dans. Verkligen så sjukt bra!! Den höll på nästan tre timmar, men kändes som en timme. När showen precis slutat och vi ska resa ...

Av Josefin Henrysson - 5 mars 2015 20:02

Long time no blogging!   Sorry guys men det har verkligen varit fullt upp hela tiden. Det har varit väldigt jobbigt med projektet och allt har verkligen inte blivit som jag hade tänkt. Men det är ju sällan något som blir som man tänker egentligen...

Av Josefin Henrysson - 25 februari 2015 21:15


Det måste ha blivit ett litet missförstånd i söndags. Vi trodde att vår handledare kunde dyka upp när som helst pga att han i smset skrev "I will come later or very early" så vi satt uppe till klockan halv tre och väntade på honom. Han ringde och väc...

Presentation


Foto: almerangfotografi.se

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards