josefiniafrika

Direktlänk till inlägg 5 mars 2015

Polygami och vår vardag

Av Josefin Henrysson - 5 mars 2015 20:02

Long time no blogging!


Sorry guys men det har verkligen varit fullt upp hela tiden. Det har varit väldigt jobbigt med projektet och allt har verkligen inte blivit som jag hade tänkt. Men det är ju sällan något som blir som man tänker egentligen och alla på det health center vi är på är väldigt trevliga och hjälpsamma!


Uganda är fantastiskt och förutom det jobbiga med projektet så älskar, älskar, älskar jag att vara här och jag skulle faktiskt inte vilja vara någon annanstans än här just nu! Människorna här är otroligt hjälpsamma och genuint vänliga utan att förvänta sig pengar eller något annat tillbaka.


Vi har nu börjat skapa någon slags vardag här. Vi bor nästan som i ett litet radhus med flera lägenheter i en omgiven av staket och våra tre "german shepherds" som vaktar. Vi har Humphrey som är någon typ av vaktmästare som hälsar "Hello, how are you?" varje morgon när vi går till kliniken och "welcome back" när vi är tillbaka. Han har hjälpt oss att jaga råttor i köket (fyy!) och finns alltid här om man behöver hjälp med något praktiskt.


Sen har vi Joe, ägaren av stället som hjälper oss att boka saker, skjutsar oss till banken och handlar åt oss när han "änså ska in till stan" i utbyte mot att vi lyssnar på hans historier. För går man till honom så måste man verkligen se till att ha gott om tid. Igår höll han monolog en hel timme när vi kom dit endast för att fråga hur det funkade med tvättmaskinen och vart närmsta swimmingpool låg. Men han är verkligen jättetrevlig och allt är enligt honom "sooo sooo easy!!"


Det farligaste här är trafiken! I helgen tog vi oss friheten att äntligen få vara lite turister och vi åkte in till Kampala till ett hotell för att sola och bada. I början hade man nästan dödsångest varenda gång man ska gå över en gata, men nu börjar man ändå vänja sig så smått. Bilarna kör lite kors och tvärs men det allra farligaste är alla boda-bodas som kommer i alla håll och riktningar.

Vi har ofta minst en minuts lång diskussion innan vi kan gå över ; "Nu kanske vi kan gå efter den här bilen. Nej, det kan vi inte för där kommer en boda-boda. Kanske efter den här bilen. Nej för där kommer en annan boda-boda från ett helt annat håll." Kommer det inte bilar åt ena hållet så kommer det bilar eller boda-bodas från andra hållet. Man får vara riktigt snabb och verkligen ta chansen när det väl kommer en lucka och då skriker någon av oss (oftast jag ;) ) NUUUUU!! och då är det bara att rusa över!


Något jag inte var så medveten om innan jag kom hit är att polygami fortfarande är ganska vanligt här även om det dock inte är lika vanligt nu som förr. Häromdagen på hälsocentret ropar helt plötsligt Robert, en av våra tolkar "It has happened an accident!" In på området kommer en flakbil som är en polisbil. En skadad ung kvinna bärs ner på en bår från flaket. De som håller i båren pratar och skrattar. På flaket sitter en annan ung kvinna och skrattar och ropar ut saker till folk. Utanför bilen står en man som hålls fast av några poliser och som helt plötsligt får ett slag i ansiktet av den ena polisen. Det hade tydligen varit ett slagsmål mellan de två kvinnorna som båda var gifta med den här mannen som hölls fast av polisen. In på området kommer också en stor grupp människor som nu skulle supporta den skadade kvinnan.


Detta var verkligen för mig ett väldigt konstigt och främmande scenario och polygami är något som jag aldrig någonsin kommer att förstå mig på!



//Josefin


   


 

 

 

   



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Josefin Henrysson - 8 april 2015 18:33

Det var vår första dag i Uganda och vi hade tagit oss in till Kampala. Jag skulle köpa bananer av en gatuförsäljare och drog fram mina pengar. Genast kommer ett barn och sträcker fram händerna. Jag har inte hjärta att bara stoppa ner pengarna för mit...

Av Josefin Henrysson - 24 mars 2015 19:41

  Låt oss backa tillbaka sex år i tiden. Jag har tagit studenten och drömt om att bli läkare sedan jag var tolv år. Jag hade VG i engelska, vilket gjorde att jag inte kom in på läkarutbildningen Det hjälpte inte ens att jag gick och gjorde ett prov...

Av Josefin Henrysson - 13 mars 2015 20:18

Länge sen nu igen! Men tiden går och det är fullt upp hela tiden! Förra fredagen var vi på en show med ugandisk musik och dans. Verkligen så sjukt bra!! Den höll på nästan tre timmar, men kändes som en timme. När showen precis slutat och vi ska resa ...

Av Josefin Henrysson - 25 februari 2015 21:15


Det måste ha blivit ett litet missförstånd i söndags. Vi trodde att vår handledare kunde dyka upp när som helst pga att han i smset skrev "I will come later or very early" så vi satt uppe till klockan halv tre och väntade på honom. Han ringde och väc...

Av Josefin Henrysson - 22 februari 2015 18:55

Idag har vi varit vid Watoto Church som är en pingstkyrka med lite hillsongstuk. Det var över 3000 personer på gudstjänsten och det var verkligen fantastiskt kul att vara där! Känner dock att det var väldigt amerikanskt och inte så afrikanskt och nu ...

Presentation


Foto: almerangfotografi.se

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards