josefiniafrika

Direktlänk till inlägg 13 mars 2015

Muzungo på outreach

Av Josefin Henrysson - 13 mars 2015 20:18

Länge sen nu igen! Men tiden går och det är fullt upp hela tiden! Förra fredagen var vi på en show med ugandisk musik och dans. Verkligen så sjukt bra!! Den höll på nästan tre timmar, men kändes som en timme. När showen precis slutat och vi ska resa oss upp för att åka upp hör vi en välbekant röst bakom oss "Hello girls! Will you go with me home?" Det är Joe, vår hyresvärd som står bakom oss och först undrade vi verkligen vad han gjorde där och det kändes lite som en förälder som dyker upp och ska kolla att allt är ok. Men sen fick vi reda på att han var där med några av grannarna haha!


"Hello Muzungo!" Är något man får höra minst tio gånger om dagen. Muzungo betyder vit person. De använder inte alls ordet in a rude way utan alla säger det. Killarna ropar det efter en, en del personal på sjukhuset hälsar på det sättet, barnen vinkar och ropar muzungo och föräldrarna på hälsocentret säger till sina barn "and now say bye bye muzungo!" Gulligt på ett sätt och de menar verkligen inget illa, men ibland kan man verkligen känna sig som en helt annan art!


Igår orsakade jag lite kaos (ovanligt). Vid tvåtiden på eftermiddagen säger Robert (en av tolkarna) till mig att vi är klara för dagen och att vi ses imorgon. Vi säger hejdå och han ser mig gå till vägen för att ta public transport hem. Elisabeth har fortfarande några patienter kvar så hon stannar kvar på hälsocentret. Vad Robert inte ser är att jag precis när jag ska stoppa en public transport får syn på Amina (den andra tolken) på hälsocentrets område. Jag vänder om då jag vet att Amina ska på outreach och frågar henne om jag får hänga med. Det får jag så jag hoppar in i bilen och åker med ett gäng till en secondary schoodär tonåringar 13-19 år frivilligt ges möjlighet att få testa sig för HIV. Jag slänger iväg ett sms till Elisabeth, som aldrig får meddelandet.


Elisabeth kommer hem vid tretiden förvånad över att jag inte är hemma. När klockan är fem är hon riktigt orolig och ringer efter Ivan (vår handledare) för att fråga efter Aminas nummer. Aminas telefon är inte på och Elisabeth får panik och springer över till Joe. Efter att ha kontaktat Ivan ytterligare några gånger bestämmer sig Elisabeth och Joe för att åka till hälsocentret för att kolla efter mig. På hälsocentret träffar de Robert som berättar att "Hon gick hem vid tvåtiden." Elisabeth får nu ännu mer panik och ringer Ivan igen som nu också är riktigt orolig och ger sig iväg till hälsocentret.


Jag är lyckligt ovetande om allt detta kaos på skolan och delar ut provsvar till de elever som testat sig för HIV. Men till slut lyckas de äntligen få tag på någon av de andra health wokers som är med mig som kan berätta för dem att jag är safe. Ja det var minst sagt en kaosartad gårdag!


Det var otroligt givande att vara på skolan och alla provsvar utom ett var negativt! En del av eleverna var verkligen oroliga så det var verkligen speciellt att få ge ett sådant besked. En flicka tittade på mig och sa förhoppningsfullt "Does it mean I do not have it?" Vilken lycka det var då att kunna säga till henne att hon var frisk!


Sen är det vissa saker som alltid är detsamma och som inte ändrar sig över kontinenterna och för några sekunder kändes det som att jag var tio pår tillbaka i tiden på Dalsjöskolan där jag gick på högstadiet. När provsvaren kommit (tog ca 20 min) så ropade de ut i mikrofonen vilka som kunde komma och få sina provsvar. En av eleverna, en kille ropade då efter varje namn som ropades upp "negativ!" "negativ" "positiv" ! Ja han var helt enkelt en sådan kille som finns på alla högstadieskolor oavsett vart i världen man befinner sig. Vissa saker är desamma i alla länder, i alla kulturer.


Idag var jag med på ytterligare en outreach i en by där folk fick komma och testa sig. Tyvärr var det flera som fick ett positivt provsvar bland annat en tjej som bara var ett år äldre än mig. Väldigt tragiskt och i denna byn är HIV en stor problematik. Många av de unga kvinnor som idag fick positiva svar var separerade från sina män. Det är ganska vanligt att mannen har flera partners på samma gång utöver den han är gift med. Kvinnan vet ofta om detta men har inte "power" nog att kunna säga nej till sex eller insistera på att använda kondom då hon vet att hon riskerar att mannen inte kommer att ge henne de pengar hon behöver för att kunna köpa mat till familjen. Pratade med Joe om detta nu under kvällen. HIV handlar oftast inte om okunskap. Det handlar om så mycket fler olika faktorer än så och det är ofta väldigt komplicerat.


/Josefin


  

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Josefin Henrysson - 8 april 2015 18:33

Det var vår första dag i Uganda och vi hade tagit oss in till Kampala. Jag skulle köpa bananer av en gatuförsäljare och drog fram mina pengar. Genast kommer ett barn och sträcker fram händerna. Jag har inte hjärta att bara stoppa ner pengarna för mit...

Av Josefin Henrysson - 24 mars 2015 19:41

  Låt oss backa tillbaka sex år i tiden. Jag har tagit studenten och drömt om att bli läkare sedan jag var tolv år. Jag hade VG i engelska, vilket gjorde att jag inte kom in på läkarutbildningen Det hjälpte inte ens att jag gick och gjorde ett prov...

Av Josefin Henrysson - 5 mars 2015 20:02

Long time no blogging!   Sorry guys men det har verkligen varit fullt upp hela tiden. Det har varit väldigt jobbigt med projektet och allt har verkligen inte blivit som jag hade tänkt. Men det är ju sällan något som blir som man tänker egentligen...

Av Josefin Henrysson - 25 februari 2015 21:15


Det måste ha blivit ett litet missförstånd i söndags. Vi trodde att vår handledare kunde dyka upp när som helst pga att han i smset skrev "I will come later or very early" så vi satt uppe till klockan halv tre och väntade på honom. Han ringde och väc...

Av Josefin Henrysson - 22 februari 2015 18:55

Idag har vi varit vid Watoto Church som är en pingstkyrka med lite hillsongstuk. Det var över 3000 personer på gudstjänsten och det var verkligen fantastiskt kul att vara där! Känner dock att det var väldigt amerikanskt och inte så afrikanskt och nu ...

Presentation


Foto: almerangfotografi.se

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards