josefiniafrika

Direktlänk till inlägg 25 februari 2015

Lite panik men för det mesta bra!

Av Josefin Henrysson - 25 februari 2015 21:15

Det måste ha blivit ett litet missförstånd i söndags. Vi trodde att vår handledare kunde dyka upp när som helst pga att han i smset skrev "I will come later or very early" så vi satt uppe till klockan halv tre och väntade på honom. Han ringde och väckte oss klockan halv nio på morgonen (very early?!) och var förvånad över att vi låg och sov. Ja, kanske låg vi och sov för att vi hade suttit uppe och väntat på honom halva natten för att vi inte ville att han skulle komma och överraska oss när vi endast hade nattlinne på oss.


På måndagen besökte vi tre olika kliniker bland annat den kliniken som vi ska vara på. Jag får ta och erkänna att jag fick en chock när jag fick se kliniken vi ska vara på. Självklart visste jag ju att det skulle vara fattigt, men sååå illa som det ser ut där trodde jag inte att det skulle vara då kliniken ändå inte ligger jättelångt ifrån huvudstaden. Visserligen är det ju ett fattigt område vi befinner oss i. Men jag tror att det blev kontrasten med våra svenska slott till sjukhus och att jag hade väntat mig att det skulle vara ungfär som vårdcentralen som jag besökte i Ukraina (illa, men inte så illa) som gjorde att chocken blev extra stor.


Den här veckan har vi gått igenom våra enkäter med vår handledare här och han är riktigt bra att diskutera med! Han är insatt i ämnet och förstår verkligen vad man menar. Min svenska handledare har väldigt stor erfarenhet av studier i global hälsa och är riktigt duktig på sitt område! Men det funkar bara inte när vi mailar till varandra! Det blir alltid massa missförstånd trots att jag tycker att jag tydligt försöker formulera vad det är jag jag undrar och hur jag menar. Detta har resulterat i att jag TVÅ gånger under mina få dagar här i Uganda har ringt till honom i Sverige i panik! Jag hoppas att det bara är så här första veckan när vi fortfarande håller på och justerar enkäten för annars lär det bli väldigt dyrt!


I måndags fick vi reda på att vi idag skulle till en slags health office och delta i ett stort möte och presentera våra projekt. Så igår sa vår handledare att han skulle komma kl. 8 och hämta upp oss för att mötet skulle börja kl.9 Han kom kl 9.30 alltså en och en halv timme senare. Vi anlände strax efter kl. 10 och mötet som skulle ha varit slut kl. 12 började kvart i 12 trots att alla som skulle delta i mötet var på plats. Men här görs det ingen brådska. Man gör färdigt lite jobb man inte har hunnit klart med i lugn och ro medan alla väntar innan man slutligen kan börja. Vi åkte därifrån 15.30 och då var mötet fortfarande inte slut. Som vår handledare sa "This is African time".


Presentationen gick okej men jag blev verkligen grillad efteråt med frågor som jag överhuvudtaget inte kunde svara på. Men vår handledare tog över och försvarade, vilket jag är sjukt tacksam för. Som tur är så var jag sedan innan införstådd med att den hårda och seriösa fasaden mest handlar om byråkrati. "Let them free" var de sista orden i alla fall efter att vi fått lova att skicka våra uppsatser, som jag kan lova att de aldrig kommer att läsa.


Jag trodde att jag hade lagt in bilderna på datorn, men uppenbarligen inte. Så ni får hålla till godo med en bild från operationssalen som jag knappt skulle gå med på att opereras i ens om mitt liv stod på spel.


//J


 














 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Josefin Henrysson - 8 april 2015 18:33

Det var vår första dag i Uganda och vi hade tagit oss in till Kampala. Jag skulle köpa bananer av en gatuförsäljare och drog fram mina pengar. Genast kommer ett barn och sträcker fram händerna. Jag har inte hjärta att bara stoppa ner pengarna för mit...

Av Josefin Henrysson - 24 mars 2015 19:41

  Låt oss backa tillbaka sex år i tiden. Jag har tagit studenten och drömt om att bli läkare sedan jag var tolv år. Jag hade VG i engelska, vilket gjorde att jag inte kom in på läkarutbildningen Det hjälpte inte ens att jag gick och gjorde ett prov...

Av Josefin Henrysson - 13 mars 2015 20:18

Länge sen nu igen! Men tiden går och det är fullt upp hela tiden! Förra fredagen var vi på en show med ugandisk musik och dans. Verkligen så sjukt bra!! Den höll på nästan tre timmar, men kändes som en timme. När showen precis slutat och vi ska resa ...

Av Josefin Henrysson - 5 mars 2015 20:02

Long time no blogging!   Sorry guys men det har verkligen varit fullt upp hela tiden. Det har varit väldigt jobbigt med projektet och allt har verkligen inte blivit som jag hade tänkt. Men det är ju sällan något som blir som man tänker egentligen...

Av Josefin Henrysson - 22 februari 2015 18:55

Idag har vi varit vid Watoto Church som är en pingstkyrka med lite hillsongstuk. Det var över 3000 personer på gudstjänsten och det var verkligen fantastiskt kul att vara där! Känner dock att det var väldigt amerikanskt och inte så afrikanskt och nu ...

Presentation


Foto: almerangfotografi.se

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards